H.M.D: Ini Cerita Pasal Mak Aku



Happy mother's day.. Hari ni banyak betol lagu aku dengar.. And it's all about mummy, mama, ibu, mak and so on.. For me, there's no other person know me better except myself and my mother.. Aku tak tipu.. Ini adalah realiti walaupun aku tak berapa nak suka hakikat ni.. Kenapa? Sebab my mother know all about my childhood story, tentang aku yang selalau buat perangai bodoh-bodoh alam and I'm sure kalau aku ceritakan kat korang, aku akan malu sehingga terasa nak keluar negeri..

Mak aku is a very positive person.. And totally aku bukan macam dia... She's very hard working person.. And once again, aku bukan macam dia.. Ternyata tak banyak DNA dia yang aku warisi.. But that's okay.. Aku kan anak ayah..hahahaha

Itu side yang positive.. Side yang negative belum disentuh lagi.. Mak aku ni jenis yang high maintenance orangnya.. Perbezaan bagai bumi dengan bulan gerhana antara dia dengan ayah aku.. Ayah aku suka makan kat kedai yang tepi jalan, kadang-kadang warung pun dia bantai.. Tapi mak aku lain.. Dia lagi prefer pergi restaurant yang kaw-kaw punya decorate.. Yang ada chandelier bagai nak rak tu... Katanya, lagi terjamin kebersihan.. Pernah gak ayah aku bagi ayat sound gara-gara dia kutuk warung favourite ayah aku.. "Warung kat tepi jalan ni lagi sedap lagi restaurant yang mahal-mahal tu sebab dorang masak dengan kasih sayang, restaurant besar-besar tu, bukan sedap mana pun.. Seronok sebab tempat besar aje"..

Sekarang ni mak aku dah retired as a nurse.. So dia stay up kat rumah aje.. Disebabkan dia ni tak biasa duduk tak buat apa-apa, maka dia tiba-tiba nak berkebun pulak.. AKu actually terkejut masa first dengar dia cakap nak berkebun.. Bukan tak nak support tapi she's never do tough job.. Setakat menanam pokok bunga dalam pasu, membela orkid, cactus semua tu okay la.. Ni tiba-tiba cakap nak bukak ladang pisang.. Memang bikin gempak mak aku..

Masa second day aku kat rumah for this semester breaks, aku follow la mak aku pergi kebun.. After ages of my life time, ni la first time aku tengok aset keluarga aku.. Boleh tahan.. Aku tengok dah banyak pokok-pokok pisang yang dah tanam.. Aku pun puji dan terus memuji kehebatan mak aku.. Tiba-tiba ayah aku menyampuk "Tak payah nak puji sangat, yang tanam tu abang awak,mak awak ni tukang mengkritik aje".. 

Walaupun both of the always gaduh pasal hal yang remeh, still dorang ada kemahuan yang sama.. They both want to spent their old live in a village.. Konon macam suasana kampung gitu.. They both love the smell of nature too.. That's my parents.. Malaysia bertuah kerana memiliki mereka sebagai rakyat Malaysia.. They both tak suka urban life.. Itu adalah sebab kenapa dorang usahakan ladang pisang.. Konon dapatlah dorang merasa hidup kampung.. Yela.. Rumah aku ni walaupun terletak dekat pantai timur kawasan kampung, tapi tak kampung mana pun.. Pokok kelapa pon tak ada.. Sedih-sedih..



No comments:

Post a Comment