Dia Kesayangan Saya Sampai Bila-Bila

Hati sebak membengkak, mulut terkunci rapat, lidah kelu membisu, air mata tak kering-kering. Dia orang yang didik aku, jaga aku, protect aku since I was a baby. Dia terlalu banyak mempengaruhi hidup aku. Tanpa dia, aku tak rasa aku mampu  berdiri ditempat aku sekarang ni.

Mungkin aku tak mampu nak bandingkan dia dengan parents aku sebab both of them dah terlalu berjasa pada aku. Aku takkan mampu membaca tanpa buku-buku pra belian parents aku. Aku tak mampu nak bertatih tanpa ada tangan nenek aku yang sentiasa menghulur memberi bantuan. Aku tak mampu nak membeza atau berhujah tentang jasa mereka. Yang pasti, aku adalah manusia yang bertuah.

Rasa sayang tak pernah kurang. Tak pernah ada kata-kata dari mulut dia yang menguris apatah lagi nak merobek hati. Dia manusia penuh kelembutan. Kelembutan yang takkan aku jumpa dari mana-mana manusia selain dia. Kelembutan yang boleh melembutkan hati keras durja aku. Kelembutan yang boleh membuat kemarahan berukir senyuman. Tak siapa yang mampu kecuali dia.

Aku rindu. Aku terlalau rindu. Masa yang ada, aku tak hargai. Aku lalai. Dengan kerja sendiri. Lupa akan dia yang sedang sakit terlantar. Aku tak mapu nak menghulurkan tangan untuk membantu apatah lagi tenaga untuk menjaga sebab aku terlalu mengejar impian yang aku sendiri tak pasti benar atau tidak. 

* Al-Fatihah buat my granny yang telah dijemput ilahi. Semoga tuhan mencucuri rahmat keatas rohnya. 

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete